Shuoguazhuan Trigrammien selitys I
- Yi'n luominen Shuoguazhuan on yksi Yijingin (ent. I-ching, engl. I Ching, Muutosten klassikko) eli Zhouyin (Zhoun muutokset) kymmenestä "siivestä" eli selityksestä. Yijingiin sisältyy eri ikäisiä tekstejä. Vanhin kerrostuma perustuu oletettavasti tuhansia vuosia vanhaan, šamanistisesta ennustamisperinteestä suullisesti välittyneeseen tietoon. Myöhempinä aikoina on katsottu tarpeelliseksi lisätä selityksiä, koska alkuperäisten sanojen merkitystä ei ole enää ymmärretty. Nuorimpien selitysosuuksien sanotaan olevan Kongfuzin (Kungfutse, 551-479 eaa) tekemiä, vaikka ne ovat luultavasti hänen oppilaidensa muistiinpanoja. Ne sisältävät enemmän kungfutselaisuuden filosofisia näkemyksiä kuin varsinaista ennustamiseen liittyvää selitystä. Muinaisten kansojen konkreettiset ennusteet ("vältettävä pitkittämästä toimintaa, loppu onnekas") muuntuivat ohjeiksi siitä, miten ihmisen pitää toimia saavuttaakseen ihanteellisen ihmisen tason. Shuoguazhuan kuvaa itse ennusmenetelmän teoriaa, heksagrammin rakennetta, kahdeksan guan eli trigrammin ominaisuuksia sekä niiden kahta järjestystä, xiantian- ja houtianbaguaa. Tälle selitykselle perustuvat kiinalaisten oppien teoriat. Esimerkkeinä mainittakoon astronomia, astrologia, fengshui, taistelulajit ja lääketiede. Yhä edelleen näiden ammattien harjoittajien pitää pystyä todistamaan, että "uusikin" keksintö noudattaa Shuoguazhuanissa esitettyjä periaateita. Muuten sitä ei katsota päteväksi. I - 1 Kun viisaat muinoin loivat Yi'n, he paljastivat syvän mysteerin (yinyang) ja ilmoituksen sekä näyttivät s(iper)iankärsämön käytön. Taivaan kolme, maan kaksi - näistä saatiin muut numerot. He tutkivat yinin ja yangin vaihtelua ja muodostivat trigrammit. He ottivat käyttöön pehmeän ja jäykän ja loivat yaot (viivat). Ne seuraavat sopusointuisesti tien (dao) hyvettä ja järjestävät kaiken oikeudenmukaisesti. Ne ohjaavat kaikkea täydellisesti Taivaan järjestyksen ja sääntöjen mukaan ja auttavat kaiken olevaisen, myös elämän ominaisluonteen kehittymisessä. I - 2 Muinoin kun viisaat tekivät Yi'n, he suunnittelivat sen mukailemaan kaiken olevaisen pohjana olevia periaatteita ja taivaan sääntöjä. Täten he esittivät Taivaan tien (dao) kutsuen sitä 'yiniksi ja yangiksi'; maan tien kutsuen sitä 'pehmeäksi ja jäykäksi'; sekä ihmisen tien kutsuen sitä 'hyväntahtoisuudeksi ja oikeudenmukaisuudeksi'. Käytä näitä kolmea voimaa ja toista ne; siksi Yi'ssä kuusi viivaa muodostavat heksagrammin. Paikat erotettiin yiniin ja yangiin, pehmeä ja jäykkä täyttävät nämä vuorotellen; siksi Yi'ssä kuusi paikkaa täydentävät heksagrammin. II - 3 (Napsauta hiirellä haluamaasi trigrammia saadaksesi lisätietoja siitä.)
Taivas
(qian) ja maa (kun) asettuvat paikoilleen; Näin kahdeksan trigrammia liittyvät toisiinsa. Menneisyyden laskeminen on mukautumista; tulevan tietäminen on ennustamista. Siten Yi on ennustavaa laskemista. II - 4 Ukkonen (zhen) merkitsee toimintaa, tuuli (xun) hajoittaa; sade (kan) kostuttaa; aurinko (li) paistaa; gen pysäyttää; dui ilahduttaa; qian hallitsee; kun varastoi.
II - 5 Käännösvaihtoehto 1: Jumala tulee näkyviin zhenissä; kaikki asiat järjestäytyvät xunissa; näkevät toisensa lissä; saavat avun kunissa; iloitsevat duissa; tulevat hallitseviksi qianissa; uurastavat kanissa; saavutus on gen. Käännösvaihtoehto 2: Kaikki (tai Keisari) tulee esiin zhenistä; tasoittaa xunissa; tapaa toiset lissä; antaa apua kunissa; selittää puheensa duissa; sotii qianissa; raataa kanissa; saavutuksen sanotaan olevan genissä. Kaikki asiat tulevat esiin zhenissä, joka on idän suunnassa. Tasoittaa xunissa, joka on kaakossa. Sanotaan, että lukemattomien asioiden puhtaus on yhtäläinen. Li merkitsee kirkkautta, kaikki lukemattomat olennot näkevät toisensa. Etelän trigrammi. Viisas ihminen katsoo kohti etelää ja kuuntelee kaikkea taivaan alla, (mikä) johtaa ymmärrykseen - ja hallitsee; moni saa suojan tästä. Kun on maa. Kaikki asiat saavat siitä ravinnon; siksi sanotaan: "saavat avun kunissa". Dui vastaa länttä ja syksyä, jolloin kaikkien sanotaan iloitsevan; siksi sanotaan: "iloitsevat duissa". Sotii qianissa; qian on luoteen trigrammi. Yin ja yang lähestyvät toisiaan. Kan merkitsee vettä. Se on pohjoisen trigrammi, raatamisen trigrammi, kaikki asiat palaavat paikoilleen; siksi sanotaan: "uurastaa kanissa". Gen, koillisen trigrammi; kaikki saavuttaa lopun ja saavutettuaan (sen) alkaa taas. Siksi sanotaan: "saavutus genissä". II - 6 Minkä hengen sanomme kuvaavan kaikkien asioiden ihmeellistä toimintaa? Asioiden liikkeelle saattamisessa mikään ei ole nopeampi kuin ukkonen. Niiden taivuttamisessa mikään ei ole ripeämpi kuin tuuli. Kuivattamiseen ei ole mitään paahtavampaa kuin tuli. Ilahduttamiseen ei ole mitään kiitollisempaa kuin kosteikko. Kostuttamiseen ei ole mitään rikastavampaa kuin vesi. Asioiden loppuunsaattamiseen ja aloittamiseen mikään ei ole laajempi kuin gen. Näin vesi ja tuli lähestyvät toisiaan. Ukkonen ja tuuli eivät toimi toisiaan vastaan. Vuoret ja kosteikot vaihtavat elinvoimaansa. Siten ne pystyvät saamaan aikaan vaihtumaan ja muuttumaan sekä saattamaan päätökseen kaikki asiat. III - 7 Qian tarkoittaa vahvuutta. Kun tarkoittaa mukautumista. Zhen tarkoittaa liikkumista. Xun tarkoittaa tunkeutumista. Kan tarkoittaa vajoamista. Li tarkoittaa kiinnittymistä. Gen tarkoittaa lopettamista. Dui tarkoittaa iloitsemista. III - 8 Qian tarkoittaa hevosta. Kun tarkoittaa lehmää. Zhen tarkoittaa lohikäärmettä. Xun tarkoittaa kanaa. Kan tarkoittaa sikaa. Li tarkoittaa fasaania. Gen tarkoittaa koiraa. Dui tarkoittaa vuohta. III - 9 Qian tarkoittaa päätä. Kun tarkoittaa vatsaa. Zhen tarkoittaa jalkoja. Xun tarkoittaa reisiä. Kan tarkoittaa korvia. Li tarkoittaa silmiä. Gen tarkoittaa käsiä. Dui tarkoittaa suuta. III - 10 Qian tarkoittaa taivasta, siksi sitä kutsutaan isäksi. Kun tarkoittaa maata, siksi sitä kutsutaan äidiksi. Zhen on kunin ensimmäinen vaikutus qianiin, joka tuottaa miehen; siksi sitä kutsutaan vanhimmaksi pojaksi. Xun on qianin ensimmäinen vaikutus kuniin, joka tuottaa naisen; siksi sitä kutsutaan vanhimmaksi tyttäreksi. Kan on kunin toinen vaikutus qianiin, joka tuottaa miehen; siksi sitä kutsutaan keskimmäiseksi pojaksi. Li on qianin toinen vaikutus kuniin, joka tuottaa naisen; siksi sitä kutsutaan keskimmäiseksi tyttäreksi. Gen on kunin kolmas vaikutus qianiin; joka tuottaa miehen, siksi sitä kutsutaan nuorimmaksi pojaksi. Dui on qianin kolmas vaikutus kuniin, joka tuottaa naisen; siksi sitä kutsutaan nuorimmaksi tyttäreksi. III - 11 QIAN: taivas, ympyrä, hallitsija, isä, jade, metalli, kylmä, jää, syvän punainen, hyvä hevonen, vanha hevonen, laiha hevonen, kirjava hevonen, puiden hedelmät. KUN: maa, äiti, kangas, pata, säästäväisyys, sorvi, nuori hieho, suuret vaunut, monenkirjavuus, kansanjoukko, kahva. Maahan sovellettuna se tarkoittaa mustaa multaa. ZHEN: ukkonen, lohikäärme, mustan ja keltaisen kirjava (tai tummankeltainen), levittäytyminen, valtatie, vanhin poika, nopea toiminta, nuori vihreä bambu, ruokokasvit. Hevosiin sovellettuna: kova hirnuja, valkoiset jalat, tanssiva hevonen, valkoinen tähti otsassa. Viljaan sovellettuna sen merkitys on alas kasvava (itu), se josta tulee lopulta vahvin, kukoistavin ja eloisin. XUN: puu, tuuli, vanhin tytär, suoristettu naru (luotinuora), kulmaviivain, valkoinen, pitkä, ylevä, edetä ja perääntyä, epäröinti päätöksenteossa, voimakas tuoksu. Ihmisiin sovellettuna sen merkitys on hiuskato, leveä otsa, silmissä paljon valkoista; saavuttaa noin 300% voiton kaupankäynnissä. Lopulta se on ärtyisyyden trigrammi. KAN: vesi, oja, kätketty ja piilossa oleva, oikaistu ja taivutettu, kaari ja pyörä. Ihmisiin sovellettuna sen merkitys on huolen kasvu, sydänsairaus, korvakipu, veren trigrammi, punainen. Hevosiin sovellettuna hieno selkäranka, vikuri, nuokkuva pää, ohut kavio, laahustava. Vaunuihin sovellettuna se tarkoittaa monia hankaluuksia. Se on suoraan läpi kulkeva, kuu, varas. Puissa kuori on kovempi kuin ydin. LI: tuli, aurinko, salama, toinen tytär, haarniska, aseet (miekka ja keihäs). Ihmisiin sovellettuna se tarkoittaa isovatsaista. Se on kuivuuden trigrammi. Sen merkitys on makeanveden kilpikonna, jolla on pehmeä kuori, rapu, kierteiskotilot, simpukat, kilpikonna. Puihin sovellettuna se tarkoittaa sellaista, joka on ontto ja latvasta kuihtunut. GEN: vuoret, sivupolut, pikkukivi, portin sivutornit, kasvien siemeniä tuottava osa, kantaja tai erakko, sormi, koira, rotta, paksunokkaiset linnut. Puuvartisiin kasveihin sovellettuna se tarkoittaa niitä, jotka ovat kovia ja nivelikkäitä. DUI: kosteikko, nuori tytär, noita, suu ja kieli, vahingoittuminen ja rikkoutuminen, ensin kiinnittää ja sitten poistaa, köynnöksestä riippuvan hedelmän poimiminen. Maahan sovellettuna se tarkoittaa karua, suolapitoista maata. Se tarkoittaa naisorjaa (sivuvaimoa), lammasta. Päivi Vilkki
|